loading...
آموزش ایزو , مدرک ایزو , انواع ایزو , ثبت ایزو
پویا بازدید : 17 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

ایزو 10004 ویکی ایزو

یک عامل کلیدی در موفقیت سازمان رضایت مشتری از آن سازمان و محصول است. بنابراین، نظارت و سنجش رضایت مشتری ضروری است. اطلاعات بدست آمده از نظارت و سنجش رضایت مشتری باعث کشف فرصت ارتقا استراتژی، محصولات، و پروسه های سازمان می شود که توسط مشتریان ارزش گذاری شده و جزو اهداف سازمان هستند.

 

یک عامل کلیدی در موفقیت سازمان رضایت مشتری از آن سازمان و محصول است. بنابراین، نظارت و سنجش رضایت مشتری ضروری است. اطلاعات بدست آمده از نظارت و سنجش رضایت مشتری باعث کشف فرصت ارتقا استراتژی، محصولات، و پروسه های سازمان می شود که توسط مشتریان ارزش گذاری شده و جزو اهداف سازمان هستند. چنین پیشرفت هایی اعتماد مشتری را تقویت می کند و مزایای بازرگانی و سایر مزایا را بدنبال دارد. این استاندارد بین المللی در اجرای یک پروسه موثر نظارت و سنجش رضایت مشتری به سازمان کمک می کند.


رابطه گواهینامه ایزو 10004 با ایزو 9001:2008

این استاندارد بین المللی منطبق با ایزو 9001:2008 است، این استاندارد با فراهم سازی راهنمایی درمورد نظارت و سنجش رضایت مشتری اهداف ایزو 9001:2008 را پشتیبانی می کند. این استاندارد دستورات خاصی را در ایزو 9001 که مربوط به رضایت مشتری است شناسایی می کند.

رابطه با ایزو 9004:2009

این استاندارد همچنین با ایزو 9004:2009 همخوانی دارد، این ایزو به حفظ موفقیت یک سازمان کمک می کند.
این استاندارد همچنین با ایزو 10001، ایزو 10002، و ایزو 10003 مرتبط است.


ایزو 10001 شامل راهنمایی است برای هدایت سازمان های مرتبط با رضایت مشتری. این راهنمایی ها باعث کاهش احتمال بروز مشکل می شود و عوامل شکایت و اختلاف را که باعث نارضایتی مشتری است از بین می برد.
ایزو 10002 حاوی راهنمایی است برای رسیدگی به شکایات مربوط به محصولات. این راهنمایی ها اعتماد و وفاداری مشتریان را با رفع موثر و کارآمد شکایات حفظ می کنند. راهنمایی های موجود در این استاندارد بین المللی به پیاده سازی پروسه رسیدگی به شکایات کمک می کند. برای مثال پروسه های شرح داده شده در این استاندارد می توانند با استفاده از پروسه رسیدگی به شکایات به سازمان در نظارت و سنجش رضایت مشتری کمک کنند.
ایزو 10003 درمورد حل اختلافات مربوط به شکایت از محصول است که در داخل سازمان به طور رضایت بخش قابل حل نیست. ایزو 10003 در به حداقل رساندن نارضایتی مشتری که از شکایت های حل نشده سرچشمه می گیرد موثر است.
این چهار ایزو می توانند بصورت مجزا یا در تعامل با یکدیگر استفاده شوند.

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:50 | لینک  |  نظر بدهید


ایزو 17020 ویکی ایزو

استاندارد بین المللی ایزو 17020 IEC تعیین کننده معیارهای کلی برای عملکرد شرکت های مختلف بازرسی است. این استاندارد الزامات مورد نیاز برای تائید صلاحیت عملکرد شرکت های بازرسی را مشخص می کند و پایداری و بی طرف بودن فعالیت های نظارتی و بازرسی آنها را تضمین می نماید.

 

استاندارد بین المللی ایزو 17020 IEC تعیین کننده معیارهای کلی برای عملکرد شرکت های مختلف بازرسی است. این استاندارد الزامات مورد نیاز برای تائید صلاحیت عملکرد شرکت های بازرسی را مشخص می کند و پایداری و بی طرف بودن فعالیت های نظارتی و بازرسی آنها را تضمین می نماید.
این استاندارد آن طور که در ایزو 17020:2012 تشریح گردیده برای شرکت های بازرسی قابل استفاده بوده و در هر مرحله از بازرسی قابل کاربری است.

روند اجرا و پیاده سازی گواهینامه ایزو 17020 :

- نظارت بر امور بازرسی
- کنترل مستندات ایزو 17020
- شناسایی و کنترل موارد عدم مطابقت با الزامات ایزو 17020
- اعمال اصلاحی بر اساس الزامات ایزو 17020
- اعمال پیشگیرانه بر اساس الزامات ایزو 17020
- ممیزی داخلی ایزو 17020
- بررسی مدیریت بر اساس الزمات ایزو 17020
- آموزش الزامات ایزو 17020
- نگهداری و پیاده سازی پیشگیرانه
- کالیبراسیون بر اساس الزامات ایزو 17020
- بررسی تامین کننده بر اساس الزامات ایزو 17020
- خریداری بر اساس الزامات ایزو 17020
- شناسایی و بررسی محصولات خریداری شده براساس الزامات ایزو 17020
- بررسی قرارداد براساس الزامات ایزو 17020
- آماده سازی و تشخیص نمونه براساس الزامات ایزو 17020
- ذخیره سازی براساس الزامات ایزو 17020
- کنترل مدارک کیفیتی و فنی براساس الزامات ایزو 17020
- گزارش نتایج براساس الزامات ایزو 17020
- قرار داد فرعی براساس الزامات ایزو 17020
- بازخورد و شکایات مشتریان براساس الزامات ایزو 17020

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:50 | لینک  |  نظر بدهید


ایزو IWA2 ویکی ایزو

IWA 2 – سیستم های مدیریت کیفیت – خط مشی هایی برای کاربرد ایزو 9001 در امر آموزش


این توافق نامه بین المللی راهنمایی است برای سازمان های آموزشی در پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت موثر بر اساس ایزو 9001. هدف این توافقنامه تضمین اثرگزاری کلی سیستم مدیریت کیفیت سازمان آموزشی و ارائه و ارتقا مستمر خدمات آموزشی آن به فراگیران است.
اهمیت کیفیت آموزش در دنیا باعث نیاز به ابزاری گشته که به سازمان های آموزشی کمک کند. استاندارد ایزو 9001:2000 مکانیزمی است که از طریق رویکرد پروسه ای خود، به ارتقا مدیریت در سازمان های آموزشی کمک می کند.توافقنامه IWA2 فراهم کننده راهنمایی درباره الزامات این استاندارد است و بدین ترتیب استفاده از آن را جذاب می سازد.


سیستم های مدیریت کیفیت ایزو 9001:2000 توسط سازمان های آموزشی بسیاری در جهان پیاده سازی شده است.

مزایای گواهینامه IWA2:

• زمان صرف شده برای درک و شناخت استاندارد ایزو 9001:2000 برای یک سازمان آموزشی کاهش می یابد، و این یعنی اشتیاق بیشتر برای پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت در این بخش.
• این توافقنامه یک درک موثر نسبت به الزامات ایزو 9001:2000 ارائه می دهد.
• در بین کاربران ایجاد اعتماد می کند، زیرا آنها سودمندی آن را درک می کنند مخصوصا برای بخشی که دارای سیستم سنتی در زمینه آموزش بوده.
• به سازمانها آموزشی اثبات می کند که یقینا دارای مشتری هستند.
• اثبات می کند که نتایج آموزشی معیین و پیوسته در حال ارتقایی به دنبال دارد.
• نیاز اجتناب ناپذیر برای اندازه گیری و تحلیل داده ها به منظور تصمیم گیری بر اساس حقایق را آشکا ر می کند، و بنابراین باعث ارتقا مستمر می گردد.
• این توافقنامه ایجاد ارتباط متقابل بین مدارج و سطوح آموزشی مختلف را تسهیل می سازد، و بررسی ارتباط آنها با هم را میسر می سازد.
بسیار مهم است بخش های آموزشی، دوره ای را برای IWA2 اختصاص دهند، تا مشخص شود استفاده از آن نتنها به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ایزو 9001 کمک می کند بلکه میزان تاثیر آن را نیز از لحاظ آکادمیک می سنجد.

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:49 | لینک  |  نظر بدهید


ایزو IWA1 ویکی ایزو

IWA1 – سیستم های مدیریت کیفیت – خط مشی هایی برای توسعه پروسه در سازمان های خدمات درمانی


IWA1 چیست؟

توافقنامه کارگاه بین المللی 1 (IWA1) یک مستند ایزو است که در آن مضوعات درمانی به ایزو 9004:2000 اضافه گردیده.
- این توافقنامه توسط بیش از 120 شرکت کننده در کارگاه از 17 شرکت مختلف تائید گردیده
این توافقنامه از طرف سازمان ایزو به عنوان مستند راهنما برای سازمان های خدمات درمانی که مشتاق به توسعه پروسه هستند منتشر گردیده.
IWA1:2005 فراهم کننده راهنمایی برای سازمانهای درمانی است که مشغول مدیریت، ارائه، یا نظارت بر خدمات و محصولات درمانی، اعم از آموزش و یا تحقیق، در پروسه ای مداوم به انسان ها، فارق از نوع، اندازه و محصول یا خدمت ارائه شده هستند.


مزایا:

- افزایش اثربخشی و کارآمدی در سازمان
- فراهم سازی چهارچوبی برای مدیریت سازمان
- بهبود نتایج و دست آوردهای پزشکی به وسیله استفاده مداوم از بهترین راهکارها
- به خدمت گیری آموخته ها از تجارت های دیگر با استفاده از سیستم های مدیریت کیفیت بالغ
- افزایش رضایت مندی مشتری
- عملکرد و مستندسازی استانداردسازی شده درمورد بیماری های حاد
- ترویج و تشریح واژه نامه و اصلاحات کیفیتی رایج
- شناسایی شکاف در امر اعتبار بخشی
- کاهش میزان ریسک

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:49 | لینک  |  نظر بدهید


استاندارد HSE ویکی ایزو

استاندارد HSE


بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، یک مقوله انضباطی چندگانه که برای به حداکثر رساندن میزان تولید و در عین حال ارتقا استانداردهای بهداشتی و ایمنی کارمندان و درنظر داشتن ایمنی زیست محیطی خط مشی هایی ارائه می کند. درکل، سیستم مدیریت HSE درزمینه تشخیص انواع خطرات، مدیریت کنترل ریسک و مهم تر از همه فراهم سازی ابزاری برای گزارش دهی در مورد هرنوع حادثه یا تصادف تکنیک هایی ارائه می دهد. خط مشی های HSE در هر تجارتی در هرکجای دنیا قابل پیاده سازی است.
از آخرین دهه قرن 19 میلادی، HSE با نشان دادن مزایای خود در سازمانها امروزه به نیازی اساسی در صنعت تبدیل گردیده، قبل از این تاریخ درمورد پرورش مفهوم افزایش بازدهی از طریق پیاده سازی استانداردهای HSE یک مخالفت عمومی وجود داشت.


سیستم مدیریت HSE

سیستم مدیریت HSE روند موفقیت هر تجارت را پی ریزی می کند. در این استاندارد برای محافظت پرسنل از انواع خطرات و همچنین موفقیت و توسعه پایدار هر تجارتی الزامات متعددی وجود دارند که باید تحقق یابند. اکثر شرکت ها در سراسر دنیا به تاثیرات طولانی و عمیقی که HSE بر تجارت آنها می گذارد واقف هستند، اما این موضوع هنوز در کشورهای درحال توسعه تا حدودی ناشناخته است. فعالیت های HSE در تمام امور صنعتی ازقبیل فعالیتهایی که توسط پیمانکاران درزمینه اجرایی، نگهداری و ساخت انجام می شود قابل استفاده است. عامل کلیدی در موفقیت سیستم مدیریت HSE پیاده سازی مجموعه ای از عملکردهای باثبات و سازمان یافت از این قبیل است: تضمین بهداشت و ایمنی محیط کار، مدیریت ریسک های فنی و اثرات زیست محیطی آنها و اتخاذ برنامه ای مستمر برای ارتقای عملکرد HSE. سیستم مدیریت HSE برای اجرای تمام عملکردهای زیر خط مشی ارائه می دهد: تحقیق و توسعه، طراحی، ساخت، اجرا، انتقال و توزیع، مدیریت محصول و کارهای انجام شده توسط گروه کارکنان و پیمانکاران در اتباط با استانداردهای بهداشت و ایمنی. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مدیریت HSE بخشی از سیستم مدیریت جامع سازمان ها است. عامل های فیزیکی مانند انتشار مواد آلاینده، سطوح صدا [آلودگی صوتی]، مصرف منابع و انرژی نشانه های کلیدی برای ارزیابی و سنجش استانداردهای زیست محیطی هستند. برای مقوله ایمنی دو نشانه وجود دارد؛ اول نشانه فعالیت برای ارزیابی میزان تمرکز سازمان بر ارتقا HSE و دوم نشانه خروجی [نتیجه] برای ارزیابی میزان واقعی پیشرفت در زمینه HSE. باید بر این نشانه ها نظارت داشت، هزینه این نظارت توسط مزایای بدست آمده از داده های جمع آوری شده توجیه می شود.


قواعد کلی

قواعد کلی سیستم مدیریت HSE با سیستم مدیریت کیفیت یعنی سری ایزو 9000 ارتباط نزدیکی دارد. استانداردهای ایزوی مرتبت با HSE این ها هستند: ایزو 9000:2005 مدیریت کیفیت، ایزو 14000 مدیریت زیست محیطی و BS 8800 و OHSAS 18000 ایمنی شغلی.
امروزه در عرصه رقابت تمرکز اصلی هر صنعت یا سازمان (در دنیا) رسیدن به تولید رقابتی است، این یعنی به حداکثر رساندن سود یا بازده خالص و در عین حال تحقق بخشیدن استانداردهای بهداشت و ایمنی شغلی، و استانداردهای زیست محیطی. در برخی شرایط مشاهده شده که با صرف توجهی مخصوص به برنامه های پیشگری از حادثه، سود دهی سازمان یا صنعت افزایش یافته چون مراقبت از منابع (نیروی انسانی، زمان، سرمایه) بطور غیر مستقیم با سود دهی سازمان مرتبط است. بین هزینه هایی که برای برقراری استانداردهای ایمنی صرف می شود و زیان های تصادفی احتمالی در طول دوره اجرایی یک تعادل مشخص وجود دارد.
تصادف یعنی هر اتفاق ناخواسته ای که باعث صدمه به افراد، خسارت به اموال، زیان در پروسه یا روند تولید، و آسیب به محیط زیست یا آسیب به وجهه سازمان شود. تمام این عوامل بطور غیرمستقیم اتلاف پول و وقت را به همراه دارد. تصادفات براساس شدت آنها می توانند در چهار دسته طبقه بندی شوند: حوادث مهلک (کشنده)، تصادفات با صدمات جدی، تصادفات با صدمات جزئی و تصادفات بدون صدمه (فقط خسارات مالی). برای اجتناب از حوادث مهیب سیستم مدیریت HSE خط مشی هایی فراهم ساخته که با قوانین محلی، منشور کیفیت ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان، خط مشی های ایمنی سازمان و الزامات مخصوص کنترل ریسک (یعنی ریسک بهداشتی، ریسک در محیط کار، ریسک های فنی و زیست محیطی) انطباق دارد. همچنین می توان برای تعیین مقدار تکرار حوادث در یک ناحیه، واحد یا محل کار در یک دوره از مدل های پیشبینی حوادث (APM) استفاده کرد. پس از آن توسط نتایج حاصله از نقاط پرخطر، با استفاده از APM می توان به ارتقای طراحی مهندسی پرداخت تا ریسک حوادث به حداقل برسد. طبق آمار ارائه شده در سالهای 2009 و 2010 در مسائل مربوط به خطرات سلامتی 1.3 میلیون نفر که در طول سال گذشته مشغول به کار بودند از بیماری رنج می بردند، که باور داشتند توسط شغل پیشین یا فعلی آنها به وجود آمده یا تشدید گردیده. 555000 نفر از ااین افراد کار خود را درطول این سال شروع کرده بودند. 0.8 میلیون نفر کارگر سابق (که آخرین بار حدود 12 ماه پیش مشغول به کار بودند) از بیماری رنج می بردند که توسط شغل پیشین آنها ایجاد یا تشدید شده بود. 2249 نفر در سال 2008 به دلیل بیماری مسوتولیوم (نوعی سرطان) مردند و هزاران نفر دیگر نیز به خاطر ابتلا به سرطان های شغلی و امراضی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) جان خود را از دست دادند. آمار مربوط به صدمات نشان می دهد که 152 کارگر در محل کار جان باخته اند، یعنی 0.5 تلفات در بین هر 100،000 کارگر. 121،430 مورد صدمات کارمندان توسط RIDDOR گزارش شد، یعنی 473 مورد در بین هر 100،000 کارمند. براساس نظر سنجی نیروی کار 233000 صدمات قابل گزارش اتفاق افتاد، یعنی 840 مورد بین هر 100،000 کارگر. در زمینه روزهای کاری از دست رفته آمار نشان دهنده 28.5 میلیون از دست رفته در کل است (1.2 روز برای هر کارگر) 23.4 میلیون روز به دلیل بیماری مرتبط با کار بود و 5.1 میلیون روز مربوط به حوادث در محیط کار می شد.

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:48 | لینک  |  نظر بدهید


استاندارد IMS ویکی ایزو

 

کیفیت، محیط زیست، بهداشت و ایمنی همگی با مفهوم ریسک مرتبط هستند. استفاده از سه سیستم مدیریت جداگانه در یک سازمان به وضوح کاری وقت گیر، پرهزینه و ناکارآمد است.
با ادغام وترکیب سیستم های مدیریت، می توانید دوباره کاری را به حداقل رسانده اهداف خود را تنظیم کنید و مخارج را کاهش دهید. یک سیستم مدیریت یکپارچه (ادغامی) (IMS) مجموعه ای از سیستم های مدیریت جداگانه است که به منظور تشکیل سیستمی واحد باهم ترکیب شده اند. مثلا ترکیبی است از گواهینامه ایزو 9001 (کیفیت) با گواهینامه ایزو 14001 (محیط زیست). یک سیستم مدیریت زمانی ادغامی است که حداقل دو سیستم باهم ترکیب شده باشند، درکل سه سیستم قابل ترکیب با هم هستند (کیفیت، محیط زیست و ایمنی و بهداشت).

ترکیبات ممکن استاندارد IMS:

• کیفیت + محیط زیست
• کیفیت + ایمنی و بهداشت
• محیط زیست + ایمنی و بهداشت
• کیفیت + محیط زیست + ایمنی و بهداشت


هدف سیستم یکپارچه تسهیل هرچه بیشتر پروسه ها و اجتناب از دوباره کاری و تکرار است. گرچه، چون یک سیستم یکپارچه شده به این معنی نیست که توجه کمتری به ممیزی سیستم های جداگانه می شود. این سیستم یکپارچه باید با استانداردهای سیستم های جداگانه مطابقت داشته باشند، تا به سطح بالایی از اعتبار و اثرگذاری دست یافته شود.
پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) به آماده سازی مستندات و دستوالعمل های سیستم های QMS/EMS/OHSAS نیاز دارد.

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:48 | لینک  |  نظر بدهید


ایزو 16817 ویکی ایزو

 

طراحی محیطی ساختمان – محیط داخلی – پروسه طراحی در محیط بصری

ایزو 16817:2012 یک پروسه طراحی ترکیبی برای محیط های بصری داخلی با کیفیت است که جنبه های مهندسی و معماری نور طبیعی و مصنوعی را در بر می گیرد، تا رضایت، سلامت و بازدهی مشتری را به همراه مصرف انرژی و پایداری ساختمان ها تضمین شود.
استاندارد ایزو 16817 توسط کمیته فنی ایزو/تی سی 205 – طراحی محیطی ساختمان تهیه گردیده.
ایزو/تی سی 205 قواعد کلی در طراحی محیط داخلی ساختمان را فراهم می کند. این قواعد در ایزو 16813 تشریح شده اند و به عاملان دخیل در روند طراحی داخلی اطمینان می دهد که محصولات و خدمات آنها مطابق با نیاز مصرف کننده است.
این استاندارد بین المللی برای اعضای تیم طراحی در محیط بصری داخلی یک پروسه طراحی تهیه می کند تا آسایش بصری لازم، تاثیرات روانی نور، عملکرد مصرف انرژی و پایداری ساختمان ها تضمین شود. آسایش بصری چیزی بیش از فراهم سازی محیطی با نور مناسب است. برای مثال، یک پنجره دارای دو کاربرد است: تسهیل ورود نور طبیعی و ارائه یک منظره.
یک طراحی داخلی با کیفیت باید نیازهای انسان را درنظر داشته باشد، این نیازها اجرای امور کاری، آسایش بصری، بهداشت، سلامت و ایمنی هستند که در تطابق با ایزو ایزو/تی سی 159 (ارگونومی) می باشند. با توجه به مهندسی نورپردازی انجام شده در پروسه، اجرای کار به مشاوره نزدیک و دقیق با CIE (کمیسیون بین المللی نورپردازی) احتیاج است. استانداردهای موجود در CIE و CEN مورد استفاده قرار می گیرد و هر کار جدیدی با همکاری نزدیک با این دو کمیسیون اجرا می شود.


اهداف گواهینامه ایزو 16817:

- راه کاری است برای درنظر گرفتن پارامترها و معیار های مختلف اثر گزار بر کیفیت محیط بصری داخلی.
- برای تیم طراحی (معمارها و مهندسان) آماده شده، و مشتریان، پیمانکاران، مقامات دولتی و متخصصان را نیز در بر می گیرد.
- به هدف سنجش این گروه ها در به کارگیری یک روند طراحی موثر که پاسخ گوی نیاز مصرف کننده باشد تهیه شده.
- مقوله پایداری و ثبات در کار را در نظر می گیرد.
- برپایه ایده های اصولی زیر بنا شده:

• این استاندارد سازی در پروسه طراحی دارای رویکردی سیستماتیک [نظام مند] است، مجموعه ای از وظایف و امور که دارای ساختاری مشترک اند.
• طراحان را تشویق می کند رویکردی پیشرو و تعاملی اتخاذ کنند، تا بتوانند طبق اهداف مشتری تصمیم گیری کرده و به راه حل های سازشی برسند.
• عملکردها از طریق برنامه های منظم و یا قوانین کاربردی اجرایی می شوند.

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:47 | لینک  |  نظر بدهید


ایزو 2848 ویکی ایزو

ایزو 2848 – اصول و قوانین در ساخت ابنیه

این استاندارد، اهداف هماهنگی مقیاسی را بیان کرده و قوانین کلی مورد کاربرد در تعیین ابعاد ساختمان، جایگزاری و اندازه اجزای سازنده، تجهیزات و اتصالات را مشخص می کند. هماهنگی مقیاسی در طراحی انواع ساختمان، طراحی و تولید تجهیزات مختلف و ساختمان سازی کاربرد دارد.


اهداف گواهینامه ایزو 2848

هدف اصلی کمک به اصولی سازی و صنعتی کردن حوزه ساختمان سازی و صنایع وابسته است، این گونه اجزای ساختمانی با اندازه های استاندارد تهیه شده و بطور مناسب در محل نصب و برقرار می شوند، و بنابراین صرفه اقتصادی ساختمان بهبود می یابد.

همچنین اهداف دیگر به شرح زیر است:

1) تسهیل همکاری بین طراحان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و پیمانکاران ساختمانی.
2) استفاده از اجزای ساختمانی استاندارد در در ساخت انواع بنا.
3) در مرحله طراحی، آماده سازی نقشه های ساختمانی و تعیین سایز و مکان هر یک از اجزای ساختمان و ارتباط آن با اجزای دیگر و بطور کل با خود ساختمان را تسهیل می کند.
4) بهبود اندازه استاندارد اجزای ساختمان.
5) قابلیت تعویض و جایگزینی اجزا دارای هر نوع مواد، شکل یا روش های تولید.
6) آسان سازی روند ساخت با اصولی سازی نصب و جایگزاری اجزای ساختمان.
7) اطمینان از هماهنگی ابعادی بین اجزای نصب شده (تجهیزات، مخزن ها و وسایل دیگر) با سایر قسمت های ساختمان.

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:47 | لینک  |  نظر بدهید


ایزو 17025 ویکی ایزو

ايزو/آي اي سي 17025


ايزو/آي اي سي 17025:2005 يک استاندارد بين المللي است که براي تائيد صلاحيت آزمايشگاه ها تهيه شده. اين استاندارد داراي الزامات سيستم مديريت کيفيت است به همراه الزاماتي فني براي تضمين اين نکته که هر آزمايشگاه براي انجام آزمايشات خاص و ويژه داراي تجهيزات و تخصص لازم است. ايزو 17025 را نبايد با ايزو 9001 اشتباه گرفت، زيرا ايزو 9001 فقط مختص سيستم هاي مديريت کيفيت است. ايزو 9001 صلاحيت فني يک شرکت نظارتي را ارزيابي نمي کند و نبايد آن را به عنوان جايگزيني «قابل قبول» براي ايزو 17025 در نظر گرفت.


الزامات 17025 در 14 بخش اصلي زير قرار مي گيرند:

1. الزامات اجرايي
2. الزامات استقلال، بي طرفي، ادغام
3. قابليت اعتماد
4. سازمان و مديريت
5. سيستم کيفيت
6. پرسنل
7. تاسيسات و تجهيزات
8. روش و راهکارهاي نظارتي
9. مديريت نمونه ها و آيتم هاي بازرسي
10. کنترل مدارک
11. گزارشات بازرسي و گواهينامه هاي بازرسي
12. بستن قرارداد فرعي
13. شکايات و درخواست ها
14. همکاري با ساير شرکت هاي بازرسي


مزاياي ايزو 17025:2005

• نشان دهنده يک سيستم مديريت کيفيت معتبر و کارآمد که نتايج آزمايشگاهي قابل اطميناني توليد مي کند.
• مزيت رقابتي در بازار
• پذيرش بين المللي گزارشات آزمايشگاهي

الزامات کلي براي مطابقت آزمايشگاه ها

• شرکت هاي اعتبار بخشي که صلاحيت آزمايشگاه ها را تشخيص مي دهند بايد از اين استاندارد بين المللي به عنوان اساس کار اعتبار بخشي خود استفاده کنند.
• افزايش استفاده از سيستم هاي مديريت بطور کلي آزمايشگاه ها (که بخشي از سازمانهاي بزرگ را تشکيل داده اند و يا خدمات مختلف ارائه مي کنند) را وادار به اجراي يک سيستم مديريت کيفيت مطابق با ايزو 9001 نموده است که با خدمات آزمايشي و کاليبراسيون مرتبط است.
• آزمايشگاه هايي که با اين استاندارد بين المللي منطبق باشند با ايزو 9001 نيز مطابقت خواهند داشت.
• مطابقت با ايزو 9001 به تنهايي نشان دهنده صلاحيت آزمايشگاه در تهيه نتايج و داده هاي فني معتبر نيست. همچنين صلاحيت آزمايشگاه در رابطه با ايزو 17025 دليل مطابق سيستم مديريت کيفيت آن با الزامات ايزو 9001 نمي شود.
• اگر آزمايشگاه ها استاندارد 17025 را اجرا کنند پذيرش نتايج آزمايش در کشورهاي ديگر راحت تر صورت مي پذيرد. استفاده از اين استاندارد بين المللي همکاري بين آزمايشگاه و ساير شرکت ها را نيز آسان مي سازد، و به تبادل اطلاعات و تجارب، و هماهنگ سازي استانداردها و راهکار ها کمک مي رساند.
• اين استاندارد بين المللي الزامات کلي براي صلاحيت در اجراي آزمايش، کاليبراسيون و نمونه گيري را ارائه مي کند. اين ايزو به آزمايشات انجام شده با استفاده از روش هاي استاندارد، روش هاي غير استاندارد و روش هاي آزمايشگاهي مي پردازد.
• اين استاندارد بين المللي براي انواع آزمايشگاه ها فارق از تعداد پرسنل و وسعت آزمايشات آنها قابل کاربرد است. ممکن است مشتريان آزمايشگاه، مقامات قانون گذار و شرکت هاي اعتبار بخشي نيز براي درک بهتر صلاحيت آزمايشگاه ها از اين استاندارد استفاده کنند. اين استاندارد مورد استفاده آزمايشگاه هايي است که درصدد توسعه سيستم مديريت عملکرد کيفي، نظارتي و فني خود هستند. ايزو 17025 به منظور کسب گواهينامه استفاده نمي شود.
• واژه سيستم مديريت در اين استاندارد به معني سيستم هاي نظارتي فني و کيفي است که عملکرد آزمايشگاه را اداره مي کنند. مطابقت با الزامات قانوني و ايمني عملکرد آزمايشگاه ها در اين استاندارد پرداخته نشده.

نوشته شده توسط پویا در ساعت 13:46 | لینک  |  نظر بدهید


ایزو 10015 ویکی ایزو

ایزو 10015 – مدیریت کیفیت – خط مشی هایی برای آموزش


برای بقا در عرصه رقابت، سازمان ها باید بطور پیوسته به ارتقا صلاحیت منابع انسانی خود بپردازند. با این حال اکثر مدیران از میزان مزایای آموزش و سود دهی آن آگاهی ندارند. ایزو 10015:1999 – مدیریت کیفیت – خط مشی هایی برای آموزش، فراهم کننده پاسخی به این سوال حساس است که «آیا آموزش ثمری دارد؟»
استاندارد بین المللی ایزو 10015:1999 مدیریت کیفیت – خط مشی هایی برای آموزش مانند یک جواهر کشف نشده در خانواده استانداردهای ایزو 9000 است. این استاندارد ارائه کننده خط مشی هایی برای سازمان ها و مدیران آنها است و در مسئله آموزش به آنها یاری می رساند.


مزایای ایزو 10015:1999

• این استاندارد برای شرکت هایی که با ایزو 9001:2008 سیستم های مدیریت کیفیت آشنایی دارند به راحتی قابل درک است.
• همچنین این استاندارد برای سازمانهایی که ایزو 9001:2008 را پیاده سازی نکرده اند، و در عوض به اتخاذ ابزار کیفیتی دیگر پرداختند (مانند مدل EFQM، یا رویکردهای TQM) قابل کاربرد است.
• راهنمایی های این استاندارد بر فناوری آموزش و آموزش سازمانی متمرکز است، زیرا بطور ویژه برای پاسخ گویی به نیازهای آموزشی طراحی شده.
ویژگی ایزو 10015:1999
یک استاندارد ایزو 10015:1999 دارای دو ویژگی مهم و حساس است:
• ایزو 10015 سرمایه گذاری انجام شده در بخش آموزش را با عملکرد سازمانی ارتباط می دهد
• ایزو 10015 روند آموزش را برپایه قواعد یادگیری علمی و سازمانی الزامی می دارد.


استاندارد ایزو 10015 روند آموزش را به چهار مرحله تقسیم می کند:

1. تعریف و تشریح نیازهای آموزشی
2. طراحی و برنامه ریزی روند آموزش
3. ارائه آموزش
4. ارزیابی نتایج و خروجی آموزش

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 100
  • بازدید کلی : 1,469
  • کدهای اختصاصی